ParamotorFryslân BLOG

ParamotorFryslân BLOG

Over het BLOG:

Een speciale logruimte voor paramotor piloten die vliegen in Friesland.

ParaglidingTeamNederland is niet verantwoordelijk voor de geplaatste teksten, foto's etc.

Airbus

Fleane!Posted by hemtron Sun, June 01, 2014 01:06PM


vliegfestijn 7 sept. 2013 (deel 2)

Fleane!Posted by hemtron Mon, September 09, 2013 09:29PM


2 uren vliegen

Fleane!Posted by hemtron Sun, September 09, 2012 10:40PM
Afgelopen zondag had Jan Feenstra het plan om naar mij (Harrie) te vliegen. Ik had de afstand met Google earth ingeschat op ca. 50km. Met een mooie tegenwind had Jan er 2 uren voor nodig om bij mij in de buurt te landen. Gemiddelde snelheid dus ca 25 km/u.
Het lampje van benzine tanken brandde al vlak voor de landing dus een extra rondje zat er niet meer in.


Omdat Jan helemaal "selfsupporting" is besloot hij liftend terug te gaan:







ijsjes per luchtpost

Fleane!Posted by hemtron Sun, September 09, 2012 10:14PM
Als afsluiter van de vliegbewegingen tijdens Nucu's vliegfestijn hadden we een opdracht om een paar tassen vol met bakjes ijs te droppen bij feestelijkheden op het Kameleon-eiland. Jan Feenstra vertelde mij dat al (mistige) filmpjes van de dropping op Youtube staan. Hieronder 1 van die filmpjes:

Ondanks de stevige wind ging al het vlieg gebeuren ook dit jaar weer prima.
En de BBQ daarna was ook dik voor mekaar. Zelf een hele berg overgehouden,
omdat er toch minder mensen kwamen dan er opgegeven waren.
Leuk was dat er bij de BBQ nog veel piloten kwamen die overdag verhinderd waren.

Nucu: Bedankt !!!

EAPR keur erkend door IVW!

Fleane!Posted by hemtron Tue, April 10, 2012 11:59PM
Het schijnt soms niet duidelijk te zijn of de EAPR erkent wordt door IVW.

Daarom hieronder een email van Kees Spaamer van IVW met de bevestiging:

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Spaamer, K. (Kees) - IVW
Verzonden: woensdag 9 maart 2011 8:40
Aan: 'nucu.adelaar@chello.nl'
Onderwerp: EAPR

Geachte heer Stefan,

Na onderzoek kan ik u mededelen, dat de keuringen van de EAPR geldig is.
Ik hoop uw vraag beantwoord te hebben.


Met vriendelijke groeten / Best regards, Kees Spaamer Plv. Beheerder
Luchtvaartuigregister Deputy Head Aircraft Registry CAA NL
........................................................................
Beheer Luchtvaartuigregister / Aircraft Registry CAA NL IVW/Luchtvaart
Saturnusstraat 50 | 2132 HB | Hoofddorp | Kamer B2.03 Postbus 575 | 2130 AN
| Hoofddorp
........................................................................
F + 31 (0)70-456 3006
M + 31 (0)6-15359426


Vriendelijke groet,

Harrie

Fly! Products: ECO2 met Nucu en Gerard

Fleane!Posted by hemtron Sun, April 01, 2012 02:56PM

Ja Hans ! Er word gevlogen! Herken je de personen en de omgeving?

Je moet gauw weer eens langs komen. Kan je de nieuwe trike (ECO2) van Nucu bewonderen.

Hij is zo still, dat je met half gas open naast de paramotor trike gewoon met elkaar kan praten!

Groetjes,
Harrie

Berichtje uit lokale dorpskrant

Fleane!Posted by hemtron Thu, September 29, 2011 11:57PM


Blog doet het weer

Fleane!Posted by hemtron Thu, September 29, 2011 11:53PM
Na een poging om wat oude data te verwijderen, had ik iets teveel bestanden van de server gegooid, waardoor de Weblog pagina het niet meer deed.

Na een berichtje naar de hosting, deed de website het vandaag weer.

Misschien kunnen jullie in een reactie aangeven of er nog wel eens oude foto's of weblogs bekeken worden. Zo niet, dan gooi ik een serie oude foto's en/of weblogs weg.

Ik hoor t wel.

Groet,

Harrie

Plafond Scherm- en Zeilvliegen

Fleane!Posted by hemtron Wed, June 01, 2011 10:15PM

Plafond Scherm- en Zeilvliegen Publicatiedatum: 27-mei-2011 08:52

Er blijkt onduidelijkheid te bestaan over de maximale hoogte die geldt voor Scherm- en Zeilvliegers na de algehele verplichting tot het voeren van een transponder.

De transponderplicht voor ongemotoriseerde luchtvaartuigen is gefaseerd ingevoerd. Bij de derde fase is de ondergrens in alle TMZ’s verlaagd naar 1200 voet. Aangezien er voor de scherm- en zeilvliegtuigen geen transponder op de markt is, heeft de KNVvL bij Minister Eurlings bedongen dat de verlaging niet zou gelden voor deze categorieën luchtvaartuigen, hetgeen in een bestuursakkoord is vastgelegd.

In de AIP Netherlands zijn de Transponder Mandatory Zones vastgelegd (ENR 6-2.6)(zie bijlage). In de notes wordt vermeld op welke de tijden de TMZ’s actief en de restricties van kracht zijn. De laterale begrenzing van de TMZ’s vallen samen met die van de gelijknamige TMA’s. Voor alle luchtvaartuigen geldt tevens dat de CTR geen deel uitmaakt van de TMZ.

Voor Scherm- en Zeilvliegers is noot 2 van belang. Deze geeft aan dat van maandag tot en met vrijdag vanaf acht uur ’s ochtends tot vier uur ’s middags de ondergrens van de TMZ voor ongemotoriseerde hanggliders en paragliders bepaald wordt door het naastliggende vliegniveau. Dat betekent dat onder dat niveau geen transponder verplicht is. Buiten deze uren geldt het niveau van noot 1, hetgeen betekent dat buiten kantooruren, in het weekend en tijdens officiële feestdagen een hoger plafond geldt.

Op weekdagen tijdens kantooruren is in TMZ A, B, C, E en G1 voor ongemotoriseerde hanggliders en paragliders het plafond FL045. In TMZ D en TMZ Rotterdam 2500ft. In TMZ Eelde en TMZ Maastricht 1500ft.

In het weekend en op nationale feest dagen, alsmede op weekdagen buiten kantooruren is in TMZ A, B, C en E voor ongemotoriseerde hanggliders en paragliders het plafond FL065. TMZ G1 kent dan een plafond van FL055. In TMZ D en TMZ Rotterdam 2500ft. In TMZ Eelde en TMZ Maastricht 1500ft.

The Eagle has landed

Fleane!Posted by hemtron Mon, May 23, 2011 11:04PM
Tijdens de start in een gat gestapt.
Vliegding ging al omhoog,
maar voet wilde aarde niet verlaten.
Auw.
Tatuuu.



Filmpje

Fleane!Posted by hemtron Thu, May 05, 2011 07:16PM
In april 2011 is veel door ons gevlogen. We hebben veel mooi weer gehad, en nog steeds. Veel mensen zeggen dat we deze zomer daarvoor worden gestraft in de vorm van veel regen en wind. Maar wie weet, wordt het "gewoon" een heel mooi vliegseizoen.

Hier alvast een filmpje dat ik met mijn telefoon gemaakt heb in april waarbij zelfs 3 trikes aanwezig waren en een aantal voetstarters.

Groet,
Harrie.Havik

voorjaar

Fleane!Posted by hemtron Mon, April 25, 2011 02:50AM
Ook vandaag werd er weer flink gevlogen. Het was prachtig vliegweer en slechts lichte thermische effecten merkbaar. Opvallend was vandaag wel dat er meer trikes dan voetstarters in opleiding waren. Zou de trike dan toch meer in opmars zijn??

Vandaag een paar vluchtje met de trike gemaakt, maar morgen toch weer even gewoon de voetstart doen, en wie weet kan de motor even uit als er getermiekt kan worden, want dat is vliegen op zonne-energie!!!

Groet,
Harrie Havik

De laatste mooie vliegdag van 2010?

Fleane!Posted by hemtron Sun, October 24, 2010 02:15AM
Op zondag 17 oktober was het een prachtige vliegdag. Niet warm met 10 graden, maar het zonnetje scheen en een mooi windje voor onze sport. Piloten Jelle, Bart en Gerard waren aanwezig voor de voetstart training en ik zelf kon eindelijk weer een paar vluchten met de trike oefenen.

Met een beetje schermbeheersing valt het allemaal wel mee. Helaas dacht een windvlaag daar anders over na mijn laatste landing. Geland en motor uit. Nog een meter uitrollen en stil stond ik, maar het scherm nog in de lucht. Die windvlaag kwam van de zijkant en trok nog leuk even de driewieler op zijn kant. Nou ja, dan staat t spul in 3 seconden weer rechtop en maak je de volgende start. Dat gebeurt je niet weer, want Nucu leerde me nog een paar trucjes om dat bij een volgende keer te voorkomen. Al met al was het een mooie vliegdag met nog 2 passagier vluchten ook nog. Hieronder een impressie van die dag.


Tot de volgende keer allemaal!
Harrie

Vliegfeest Heerenveen

Fleane!Posted by hemtron Mon, September 06, 2010 07:26PM
Het feest ter gelegenheid van het feit dan Clement van Maasdijk 100 jaar geleden als eerste Nederlander de eerste vlucht maakte, was een groot succes maar vooral erg gezellig.



Behalve Frank Versteegh met zijn stunt show waren er ook nog parachutisten, modelbouwvliegtuigjes, parapents en natuurlijk paramotors.

Paramax ontving ons met een kopje koffie en een koekje en de stoeltjes stonden al klaar. We zaten 1e rang! Eddy de Eagle was er ook en natuurlijk Jan en Petra van DutchPPG. Naast vliegschool Paramax was onze eigen vliegschool er natuurlijk ook, vertegenwoordigd door Nucu Adelaar en ondergetekende. Ook ons aller vriend Gerard Schipper kwam ff buurten. Twee keer hebben de paramotors een demo gegeven.






Westereen paramotors

Fleane!Posted by hemtron Sun, August 22, 2010 02:53PM
In de maand juli werd ik door Jasper uitgenodigd bij hun te komen vliegen met de paramotor. Helaas kon ik vanwege een knieblessure zelf niet vliegen, maar ik heb hun bezigheden wel via de gevoelige chip vast gelegd op een geheugenchip.

Deze beelden (fotos en film) heb ik aan elkaar geknoopt en naar youtube geupload, dus hieronder het linkje daar heen.



Het is daar ook een hele mooie omgeving om te vliegen. Misschien een idee om daar ons volgende friese paramotor festijn te vieren?

groet,

Harrie Heemstra
(hemtron)

Puntentelling en uitslag?

Fleane!Posted by hemtron Mon, June 28, 2010 07:05PM
Dat zijn we helemaal vergeten, de uitslag van de wedstrijden! Natuurlijk wil ik, als kanshebber op de 1e plaats, wel graag weten wie er nu gewonnen heeft bij de Nucu.Adelaar vlieg wedstrijden! Ik wil ook wel eens een mooie beker erbij in mijn prijzenkast.

Zijn er ook mensen die foto's / video's hebben gemaakt tijdens de wedstrijden en de BBQ?

Bedankt allemaal voor de gezelligheid en de grote opkomst. Bijna evenveel piloten in de lucht als vorige keer. Leuk dat de boys uit Westereen ook nog even langs kwamen, ondanks hun verplichtingen elders.

PS. Ik hoorde dat er mensen naar Frankrijk waren gegaan om daar te vliegen, maar dat kon niet doorgaan i.v.m. onweer. Wie weet daar meer van?

Groeten ,

Harrie

Mooi windje

Fleane!Posted by hemtron Sun, June 13, 2010 08:56PM
Zondag middag weer even naar vliegschool Nucu Adelaar. Misschien alvast wat oefenen voor het feest van volgende week.

Na een lange rit van 1,5 uur vanwege wegomleggingen en uiteindelijk vlak voor Akkrum ook nog eens de brug defect, en dus weer helemaal terug via Heerenveen weer naar Akkrum. Al met al wel 40 km omgereden!

Maar dan is er dan een mooi gemaaid weiland en een mooi windje voor een gemakkelijke start. De wind was niet echt constant van kracht wat meestal betekend dat het in de lucht wel wat bokkig wil zijn.

Niet een grote opkomst maar niet minder gezellig. Bauke, Gerard, Eddy, Harrie en Nucu waren de enige piloten van deze dag. Gerard pakt de draad snel op en heeft vandaag al zijn 3e vlucht gemaakt, terwijl hij een paar weken geleden pas gestart is met de opleiding. Tja , sommige mensen hebben het gewoon in de genen.

De enige foto die ik heb kunnen maken was 1 van Eddy the Eagle met een goede start.



en hieronder de start en landing maar dan in film vorm:


Tot volgende week allemaal!!

Harrie

Alweer lieren ;-)

Fleane!Posted by hemtron Mon, April 19, 2010 10:06PM
Opweg naar Terherne kom ik door het dorp Nybeets. Vlak voor het dorp zie ik een rij auto's in het land, net zoals bij onze paramotor school. Plotseling zie ik een scherm de lucht in gaan! Er wordt gelierd. Waarschijnlijk door een oude kennis van mij van een paragliding school uit het oosten van het land.

Eigenlijk verbaasde het mij een beetje omdat het toch stevig waaide. Maar dit was wel de reden dat ik bij vliegschool NucuAdelaar ook maar eens een lang touw heb uitgerold over het land.

Nadat Wieger en ik een kwartiertje hadden gevliegerd met onze schermen, besloot ik de lier release aan te sluiten en de treklijn aan te koppelen.

Gelukkig dat Pier (PA3BYZ) zijn camera bij zich had, en de onderstaande filmpjes maakte.

De mooiste vlucht staat er helaas niet bij. Dat was de vlucht van Wieger. Pier en ik wachtten op een mooi windje en trokken Wieger met gemak naar 30 a 40 meter. Waarschijnlijk pikte Wieger net een thermiekbelletje op want hij vloog al recht boven mij en ging alleen maar hoger. Maar de lijn was te kort. Ik riep nog naar Wieger dat hij los moest koppelen, maar dat heeft hij niet gehoord. Dus moest ik de lijn loslaten. Die schoot als een elastiekje de lucht in. Met de hele lijn achter zich aan vloog Wieger een flink eind door en landde in een oud (afgemaaid) maisveld. Dat was een mooi gratis vluchtje, of niet Wieger?

Nou hier dan de linkjes naar onze lier activiteiten

DSCN0167.mov

DSCN0169.mov
DSCN0170.mov

en toegevoegde linkjes:

DSCN0168.mov
DSCN0171.mov


Pier bedankt voor de opnames.


Groet,
Harrie

Parapent/Paramotor beurs/Reunie

Fleane!Posted by hemtron Tue, February 09, 2010 08:33PM
Het was meer een grote reunie waarbij hele leuke dingetjes te zien waren.
Paramotors, Trikes, Parapentes, vliegscholen, Delta's, vliegkleding, electronica speeltjes, boeken, en veel meer.

Heel veel oude bekenden heb ik gezien. Vooral uit de bergvlieg wereld maar ook veel paramotor vrienden.

Van ons Friese team waren er Addie Mud en vrouw, Louis Altenburg, Louis Hagen, Monze en Bauke, Nucu en Harrie, en verder van de "buitenlandse" vliegvrienden Yvin en Alfred, Jacques, Erik Wieringa en nog een andere Erik, Thijs Versloot met een zelf geknutselde trike die best wel lekker zit. FreshBreeze (FB) had o.a. de zware dure trike en het broertje van de FlyProducts Flash trike, en het leuke nieuwtje: de FB elektrische paramotor die ruim 20 minuten schijnt te kunnen vliegen ( ik neem aan met een nieuwe accu). De accu is wel erg duur. Ik meen ergens rond de 2000 euro, en dan moet je de paramotor er nog bij betalen.
Jacques was er zelf ook niet erg enthousiast over. Wat ik wel opvallend vond van FB was dat (bijna) alle motoren met dubbele nadempers waren uitgerust. Ik hoor daar positieve geluiden van uit het veld. Benieuwd wanneer FlyProducts en anderen daarmee op de markt komen.
Verder viel me op bij de trike van Thijs dat hij de achter wielen verend heeft opgehangen. Of dat echt nodig is voor die 25meter over het land rijden, weet ik niet en het is extra gewicht mee de lucht in.

FB had de lichtere versie in vorm van rubberband vering als ik het goed begrepen had van 1 van de beursbezoekers. Ik kon het niet zien want de rubbers waren door een hoesje ingepakt. Als het geen rubber/elastiek was dan hoor ik dat vanzelf. Maar een goede trike zonder vering zou ik eerder kopen ( een setje dikke ballonbanden veren ook lekker en daarmee kan je gelijk ook bij ons over het moerasland rijden ;-)

Ik heb nog aan Thijs gevraagd waar die vleugeltjes op de spatborden voor dienen. Volgens hem is dat tegen de torque werking, omdat de paramotor naar links of rechts draait als hij gas geeft. Ik zelf denk dat dit niet de torque is maar het giro-effect. Torque zorgt voor een verschil in krachten op de risers terwijl het giro-effect zorgt dat de hele trike naar links of rechts wil draaien (afhankelijk van de draairichting vd prop).
Het lijkt me sterk dat zulke kleine vleugeltjes bij een relatief erg lage snelheid dit wegdraaien kunnen voorkomen. De giro-krachten zijn erg groot. Maar goed...ik heb het nog niet ondervonden, dus wie weet...

Dan nog een laatste dingetje en dan mogen jullie vertellen wat je gezien hebt oid.
Nirvana. Voordat ik op de beurs was had ik thuis al eens een filmpje op youtube gezien van hun crashlandingen waarbij de piloot zittend met de voeten omhoog op zijn kooi landt. Zowel propeller als kooi lijken ongehavend de vele crashes te doorstaan.

De paramotor stond op de beurs en de directeur liet mij nog e.e.a. zien.
Opvallend hier was dat de paramotor geen expansie uitlaat heeft. Gewoon een potje en een nademper. Hij zei dat ie 60kg stuwdruk levert, maar dan is er met een expansie uitlaat nog wel meer uit te krijgen. (Simonini MINI 2 Plus).
Wel mooi vond ik het spinneweb van de kooi. Wel vraag ik mij af of de lijnen van de parapent niet door de soms wel ruime mazen kunnen glijden. Ik verwacht dat het wel meevalt, want ik dacht dat oude modellen van FB ook zoiets hadden, met nog grotere mazen. En daar heb ik nooit iets slechts over gehoord, maar dat kan ook aan mijn oren liggen hé ;-)


Dat was mijn verhaal. Lang genoeg. Ik hoop niet te negatief. Alle aanwezigen bedankt voor de leuke dag.

Harrie

Parapent beurs

Fleane!Posted by hemtron Mon, February 01, 2010 10:29PM
Hallo Piloten,

Wie van jullie is er van plan naar Wageningen te rijden op 7 februari?

Misschien kunnen we iets organiseren over gezamenlijk rijden of na het bezoek ergens samen eten oid?

http://www.paraglidingbeurs.nl/l

Groet,
Harrie Heemstra

Next »